یزدفردا "نکته دیگری که در حرف‌های ایشان وجود داشت و به بسیاری از شایعات پایان داد، این بود که ایشان فرمودند "از هیچ فرد خاصی حمایت نمی‌کنند بلکه یک رای دارند و آن را به هر کسی که صلاح بدانند می‌دهند". بنابراین مجریان و ناظران باید از انتخابات مراقبت کنند و با صراحتی که مقام معظم رهبری فرمودند دیگر جای هیچ نگرانی نیست.
مجریان و ناظران باید از انتخابات مراقبت کنند و با صراحتی که مقام معظم رهبری فرمودند دیگر جای هیچ نگرانی نیست.

به گزارش یزدفردا "خطیب اولین نماز جمعه تهران در سال 88 در بخش نخست خطبه‌ها با تاکید بر اهمیت مسجد به عنوان مهم‌ترین ساختار نظام اسلامی اظهار کرد: طبق فرمایشات قرآن، مسجد از زمان هبوط حضرت آدم وجود داشته و ساختار ادیان آسمانی محسوب می‌شود. تعبیر مسجد مشتق از سجده است و پیش از اسلام نیز نام مسجد وجود داشته که از جمله آن مسجدالاقصی است.

وی افزود: احکام مساجد در قرآن حتی در دوران مکه پیامبر یعنی در سوره‌های مکی عنوان شده است؛ از جمله در سوره جن آمده است که در طایفه جن‌ها نیز مسجد وجود دارد؛ البته این احتمال اقواست؛ بنابراین مسجد محدود به زمان و مکان و حتی بشر نیست، بلکه انسان و ملائکه و جن همه مکلفند.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که تاسیس و بهره‌برداری از مسجد باید بر اساس اخلاص و قصد قربت و برای خدا و در جهت رفاه، تربیت و پیشبرد اهداف امت اسلامی انجام شود، افزود: در قرآن تاکید شده که در هر جا مسجدی بنا شد باید آینده انسان را که همان قیامت است و نیز عدل،‌ اعتدال و اخلاص را تامین کند؛ این شرط مهمی است و در مقابل آن، چنانچه از مساجد به عنوان ابزار اهداف مادی استفاده شود، بسیار نارواست؛ چه مسجدسازی ، چه مسجدداری و چه بهره‌گیری از آن نباید با نگاهی ابزاری و به عنوان پایگاهی برای قدرت‌طلبی باشد، کسانی هم که به مسجد می‌روند، نباید این قصد را داشته باشند که در میان مردم برای خود جایگاهی ایجاد کنند؛ بنابراین ساخت و اداره مسجد باید موحدانه، با اخلاص و هدف نزدیک‌کردن راه رسیدن به خدا باشد؛ زیرا آلوده‌کردن هر عبادتی به موارد غیرخدایی، یک نوع شرک است.

رییس مجلس خبرگان رهبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران نیز به تحلیل مسائل سیاسی روز پرداخت و با تبریک فرا رسیدن سال نو و رسیدن ماه فروردین به همه هموطنان گفت: حقیقتا نوروز سنت ارزشمندی است که در کشور ما و نیز سراسر دنیا به مناسبت نو شدن طبیعت جشن گرفته می‌شود . نوروز ملاقات‌ها ، تجدید روابط و پاکیزگی‌ها را برای ما دارد و با اضافاتی که اسلام برای آن به همراه آورده، دعا می‌کنیم که خداوند لطف خود را در طول سال به ما عنایت فرماید.

هاشمی در ادامه رحلت همسر مکرم حضرت امام راحل را تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: در سال‌های طولانی، چه در دوره زندان، چه تبعید و چه رهبری حضرت امام ، ایشان با همدلی، شجاعت و همراهی در کنار امام بودند و حقیقتا نقش مهمی در پیروزی انقلاب داشتند، ان‌شاءالله خداوند این بانوی پاک، دانا و حکیمه را مورد لطف و عنایت خود قرار دهد و به بیت امام (ره) صبر و اجر عنایت فرماید.

وی افزود: من از همسر امام راحل طی این سالهای زیادی که ارتباط خانوادگی داشتیم، چیزهای مهمی به یاد دارم، از جمله شبی که حضرت امام به رحمت خدا رفتند، قرار شد تا فردایش که مقدمات مجلس خبرگان و سایر مقدمات را فراهم کنیم، این خبر را اعلام نکنیم، اما به محض آنکه این خبر به داخل بیت امام رسید، صدای فریاد خانم‌ها را شنیدیم و این منافات داشت با تصمیمی که ما گرفته بودیم، من به اندرون رفتم و دیدم که اشک از چشمان همسر حضرت امام جاریست، گفتم اگر صدای گریه‌های شما به کوچه‌های جماران برسد، ممکن است دشمن خبردار شود و این خطرناک است و حقیقتا پس از مطرح شدن این موضوع تا آخر شب که ما آنجا بودیم دیگر صدای گریه‌ای شنیده نشد. ممکن بود مساله خاصی پیش نیاید، اما به هر حال احتیاط واجب بود. من از این نوع مسائل چه در زمان تبعید امام و چه در زمان فوت حاج آقا مصطفی و چه حاج احمد آقا و صبر و استقامت همسر مکرم امام زیاد به یاد دارم.

رییس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و سخنرانی مشهد برای سال 88 گفت: مقام معظم رهبری بر الگوی مصرف و اصلاح آن تاکید کردند و این همان بحث مجلس و دولت، بحث یارانه‌ها ، بودجه، سیاست‌های برنامه پنجم، سند چشم‌اندازبیست ساله و سیاست‌های کلی اصل 44 است که به عنوان کارهای مهم امسال باید مد نظر قرار بگیرد.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که الگوی مصرف در کشور ما به ویژه در بخش انرژی نادرست است، اظهار کرد: در کشور ما مصرف انرژی عادلانه و مدبرانه نیست. اسراف بسیار زیاد است و در مقایسه با کشورهایی که چندین برابر ما جمعیت دارند، مصرف انرژی بالایی داریم؛ البته این اسراف برای طبقات پایین جامعه نیست، آنها مصرف کمی دارند، این تاکیدات بیشتر متوجه کسانی است که مصرف بالایی دارند و نظر رهبری به آن‌هاست، ضمن آنکه باید مواظب بود به کسانی که مصرف زیادی ندارند، ستم نشود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اصلاح مصرف کار بزرگی است که دانشمندان باید الگوی مناسبی برای آن تهیه کنند و مجلس و دولت باید با نهایت دقت، صداقت و به دور از بحث‌های تشنج‌زا آن را عملی کنند، این ممکن است به شرط آن‌که با تدبیر و مناسب با زمان و مکان انجام شود و ما به عنوان ناظر و مردم به عنوان صاحب باید این سیاست‌ها را پی‌گیری کنیم.

رییس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مسائلی که مد نظر مقام معظم رهبری بود و ایشان در سخنان خود بسیار بر آن تاکید کردند، مساله انتخابات بود، این‌که مردم صاحب انتخابات هستند و رایشان بسیار مهم است. مردم اگر ایمان و قبول نداشته باشند، ضعیف حرکت می‌کنند و تاثیر آن بر انتخابات است؛ بنابراین باید انتخابات را به گونه‌ای برگزار کرد که مردم به طور انبوه در آن شرکت کنند.

هاشمی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین تاکید داشتند که انتخابات باید سالم برگزار شود و شکی نیست که مردم ما انتخابات مغلوط را نمی‌پذیرند. نکته دیگری که در حرف‌های ایشان وجود داشت و به بسیاری از شایعات پایان داد، این بود که ایشان فرمودند "از هیچ فرد خاصی حمایت نمی‌کنند بلکه یک رای دارند و آن را به هر کسی که صلاح بدانند می‌دهند". بنابراین مجریان و ناظران باید از انتخابات مراقبت کنند و با صراحتی که مقام معظم رهبری فرمودند دیگر جای هیچ نگرانی نیست و احزاب و رسانه‌ها و مردم وظیفه دارند انتخابات پرشوری را تدارک ببینند تا پشتوانه عظیمی برای حکومت جمهوری اسلامی فراهم شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین به پیام رییس‌جمهور آمریکا به مناسبت سال جدید در ایران اشاره کرد و گفت: بخش عمده پیام ویدئویی رییس‌جمهور آمریکا مربوط به ایران بود که در ظاهر نشان می‌داد به ارتباط با ایران متمایل است؛ اما حرف‌هایی که زد دم خروسی بود که از زیر پوستین آنها بیرون آمد . او بحث تروریسم را مطرح کرد، گویی که ایران حامی تروریسم است و یا بحث‌هایی در مورد سلاح هسته‌یی، در حالی که این‌ها مسائلی نیست که پیش‌داوری شود، بلکه باید در مذاکره مورد بحث قرار گیرد و با این حرف‌ها رییس‌جمهور آمریکا نشان داد به دنبال چیست. رهبری هم خوب جواب دادند و گفتند ما تا اینجا تغییری در رفتار آمریکا نمی‌بینیم، حرف‌های آنها فرقی نکرده و تنها ادبیاتشان متفاوت شده است. آمریکا چهل پنجاه سال است به ایران ظلم می‌کند، پس باید حسن نیتی در عمل نشان دهد؛ از جمله چنان‌چه ما خواستیم اموالی را که به ناحق مسدود کرده، بازگرداند؛ بنابراین همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند باید تغییری در عمل آمریکا انجام شود و یا همان‌طور که امام فرمودند « تا آمریکا آدم نشود با او مذاکره نمی‌کنیم.»

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: ما با ملت آمریکا مشکلی نداریم، مشکل ما با دولت آمریکاست که اگر رفتار درست از نظر بین‌المللی داشته باشد با او نیز مشکلی نخواهیم داشت و مقام معظم رهبری این موضع را به خوبی روشن و مطرح کردند؛ این همان چیزی است که ما باید در آن متفق باشیم و توصیه‌های ایشان جزو سیاست‌های واجب‌الاتباع سال آینده ماست، ان‌شاءالله مردم ، احزاب و رسانه‌ها و مسوولان به آن عمل می‌کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین با اشاره به سفر خود به عراق یادآور شد: از این سفر بسیار خوشحالیم؛ اولا احساس کردیم عراق در جهت امنیت پیش می‌رود و آمریکایی‌ها را در مسیر خود ندیدیم ، بلکه عراقی‌ها خود امنیتشان را حفظ می‌کنند؛ البته کسانی هم بودند که می‌خواستند حادثه‌آفرینی کنند، اما نتوانستند. پیش از رفتن ما باقی‌مانده‌های حزب بعث که منزوی هم شدند، اعتراض کردند و گفتند این‌ها فرمانده جنگ ایران و عراق بوند و فرزندان ما را کشتند؛ اما مردم، رسانه‌ها و شخصیت‌های عراق در این زمینه با آنها همکاری نکردند و آنها سرجمع توانستند 100 نفر را با این حرف‌ها در فلوجه به بیرون بکشانند؛ در حالی که شخصیت‌ها، مردم و رسانه‌های عراق گفتند که اینها ( ایرانی‌ها) خاتم جنگ بودند و فکر نمی‌کنم مسوولی با هیاتی اینچنین مورد استقبال احزاب، شخصیت‌ها و علمای حوزه علمیه عراق قرار گرفته باشد.

براساس گزارش ایسنا، وی در پایان با بیان این که « ملت ایران و عراق با هم مشکلی ندارند و به آینده نگاه می‌کنند» افزود: جای این است که بیشتر با عراق همدلی کنیم، خصوصا برای ساختن اعتاب مقدس که زمینه‌های آن نیز کاملا مهیاست، ان‌شاءالله از این نصر و پیروزی که خداوند به ملت ایران و عراق اعطا کرده به درستی استفاده کنیم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا